
Nejznámější český výrobce piva potřeboval navrhnout různé scénáře distribuční strategie s ohledem na změny trhu, které mohou v budoucnu nastat.
Vyšší konkurenceschopnost firmy jsme docílili tím, že jsme připravili Plzeňský Prazdroj na změny na trhu.
Zpracovali jsme model současného stavu a připravili různé možnosti změn distribuce. Ke každému scénáři jsme doplnili studii proveditelnosti a dopad na klíčové ukazatele. Správná volba distribuční strategie má pozitivní dopad na rychlost realizace, konkurenceschopnost firmy a logistické náklady, které dokáže ovlivnit z 80 %. Ta zaručuje schopnost pružně reagovat na změny a předchází rizikům s následky v řádech milionů korun.
Martin Plajner
Konzultant
se specializací na distribuční strategii
Co všechno Logio řeší pro firmy v rámci distribuční strategie?
Logio se dívá na distribuční strategii trochu jinak, než je obvyklý pohled na logistiku. Tím, že řešíme vskutku strategii a nikoliv operativu, která je každodenním chlebem každého dispečera, dostáváme se trochu na jinou vlnu. Pracujeme tak s velkými rozhodnutími a cíli na dlouhodobý horizont. Možností projektů, kde se uplatní naše odbornost je mnoho. Začínají návrhem optimální distribuční sítě, což je úloha, kterou neřešíme často. Pokračujeme však přes ty obvyklejší: otevírání nových skladů, případně jejich uzavření; změna typu skladu (např. na crossdocking); outsorcing/vlastí doprava; fůze společností; plánovaný růst či expanze a další. Pro všechny tyto úlohy zpracováváme scénáře a varianty, které propojují naše know-how, konkrétní stav zákazníka a přesné matematické výpočty a simulace. V rámci procesu tvorby strategii tak vzniká mnoho možností, z kterých ve spolupráci s managementem vybíráme vhodné varianty.
Čím se Logio liší od své konkurence?
Jako většina projektů Logio, i tento se snaží být co nejblíže zákazníkovi a cílit přímo na jeho potřeby. Díky tomu není výstupem našeho projektu pouze řešení vytržené z kontextu, ale skutečně realizovatelné řešení. Často také identifikujeme v rámci projektu tzv. quick-wins, čili kroky, které vedou ke zlepšením okamžitě. Díky našim zkušenostem a vlastnímu podpůrnému softwaru máme možnost analyzovat mnoho různých variant řešení v krátkém čase a z nich následně se zákazníkem procházet ty, které jsou skutečně zajímavé a mají potenciální přínos. Případně rychle uzavírat ty cesty, které smysl nedávají, přestože se na první pohled zdály dobré.
Před jakou výzvu bylo Logio v Plzeňském Prazdroji postaveno?
Spojili jsme společné síly abychom pomohli se strategií logistiky ve výhledu na následujících několik let. Pracovali jsme v očekávání velkých změn na trhu, která mají vliv na celou distribuční síť. Připravili jsme tak několik variant možných reakcí na změny, aby byl Plzeňský Prazdroj připraven reagovat včas.
Jak osobně celý projekt hodnotíš ty sám? Jak se ti na něm pracovalo?
Projekt byl určitě velmi zajímavý už jen tím, že v oblasti FMCG se jedná o jednu z největších distribučních sítí. Tak jak už to u velkých projektů bývá, narazili jsme i my na nečekané problémy, ale spolu s týmem z Plzně, který nám poskytoval plnou součinnost jsme vše překonali a projekt dotáhli do úspěšného a přínosného konce.
Je toto řešení aplikovatelné i pro jiné firmy?
Určitě ano. Jedná se o přípravu na budoucnost, která sice může, ale nemusí přijít. Pokud však přijde, tak nebýt připraven, může mít zásadní následky a způsobit nemalé logistické problémy. Trh se neustále mění a vyvíjí, a to nejen v nápojích, ale napříč všemi odvětvími. Pokud ale firma bude připravena, tak jako je v tuto chvíli Plzeňský Prazdroj, získá velkou výhodu v konkurenčním boji.