
Výrobce sanitární techniky LAUFEN, součást španělského nadnárodního koncernu ROCA, trápilo velké množství neprofitabilních položek v produktovém portfoliu a neefektivní distribuční síť.
5 milionů Eur potenciálních úspor přinesla optimalizace produktového portfolia.
Pomocí optimalizace produktového portfolia jsme doporučili k vyřazení 40 % neefektivních položek. Navíc jsme zanalyzovali distribuční síť a navrhli jsme control tower oddělení, které řídí toky v celém dodavatelském řetězci.
Filip Vondruška
Konzultant senior se specializací na datovou analýzu
Proč za vámi firma Laufen, potažmo její mateřská společnost Roca, přišla a jaké byly její potřeby?
Hlavní potřeby firmy Roca pramenily z nekontrolovaného růstu produktového portfolia. Společnost Roca nabízí tisíce produktů pod minimálně 20 značkami v celé Evropě. Produktové portfolio obsahuje přes 30 tisíc výrobků. Řídit tak rozsáhlé portfolio, které vzniklo postupnou konsolidací, začal být tak trochu oříšek. To s sebou neslo vysoké náklady na celý dodavatelský řetězec. První impuls přišel konkrétně od šéfa logistiky, pana Ladislava Dvořáka, se kterým jsme spolupracovali již v minulosti a my jsme moc rádi, že se obrátil právě na nás.
Jak ale správně rozhodnout, které produkty vyřadit a které naopak na svoji příležitost ještě čekají?
Aby bylo možné na tyto otázky odpovědět, je třeba mít jasnou představu o „zdraví“ každé položky. Musíte znát nejen to, jak se produkt prodává, jakou má marži, obrátku, ale také jaký je trend do budoucna, kdo jsou klíčoví odběratelé, jaké má produkt substituty, jaké má komplementy atd. Jak vidíte je toho dost, na co se musí brát zřetel. To znamená, že první fází řízení produktového portfolia je rozsáhlá datová analýza, kterou jsem měl na starost.
Jaké jste navrhli řešení v Roca?
Jak jsem již zmínil, prvním krokem naší služby Produktové portfolio je datová analýza, ze které jsme získali obrázek o současném stavu produktů. Konkrétně u firmy Roca bylo označeno 40 % položek k vyřazení z portfolia. Roca byla s návrhem nové skladby produktového portfolia natolik spokojená, že jsme se domluvili na zpracování strategie a zavedení centrálního automatizovaného procesu řízení produktů. Firmě jsme doručili nejen nástroj, ale i know how, jak produktové portfolio systémově řídit na úrovni celé Evropy.
A jaké byly hlavní výsledky?
Simulací jsme ověřili, jaké bude mít vyřazení ⅖ položek dopad na klíčové ukazatele výkonnosti firmy (tržby, marže, vázaný kapitál v zásobách, obrátka zásob apod.). Potenciál úspor byl stanoven na 5 milionů Eur.
Jakým firmám doporučujete optimalizaci produktového portfolia?
Moje odpověď bude jednoduchá – všem. Řídit dodavatelské řetězce pomáháme firmám už 15 let a díky tomu jsme si potvrdili, že většina firem neřídí vůbec nebo jen intuitivně. Udělat si v produktech pořádek a nastavit pravidla pro jejich automatické řízení by měl být standardní proces v rámci S&OP procesu.