
Společnost Košík.cz s.r.o. patří mezi největší online FMCG hráče na českém trhu. Společnost se na Logio obrátila pro nasazení nové platformy, která poslouží k přesné předpovědi poptávky, lepšímu využití skladovací plochy, ale také dalšímu výraznému snížení plýtvání.
Objem zboží, který se musí na konci dne odepsat a vyhodit, jsme snížili o 75 %.
Snížili jsme dobu obrátky zboží ve skladu, takže zákazníci nyní mají ve svých nákupech čerstvější zboží. Pracujeme na zvyšování dostupnosti zboží, nyní se ukazatel dostupnosti pohybuje kolem 97 %. Díky snížení odpisů prošlých potravin neplýtváme vyhozeným zbožím. Podařilo se nám také automatizovat návrhy objednávek i samotné objednávání od dodavatelů, zaměstnanci Košíku mají tedy více prostoru věnovat se zlepšování zákaznické spokojenosti.
Jan Ficl
Projektový manažer
se specializací na řízení zásob
Košík.cz díky našemu řešení pro řízení zásob dokáže efektivně nakupovat položky, což vedlo nejen ke snížení pracnosti a chybovosti v tvorbě nákupních objednávek k dodavatelům, ale mělo i konkrétní pozitivní efekty v řízení zásob – významně se snížilo plýtvání z důvodu prošlé expirace (což má pozitivní efekt jak ekonomický, tak ekologický), snížila se obrátka zásob (takže zákazníci dostávají čerstvější zboží) a Košík.cz dokáže lépe řídit požadovanou dostupnost jednotlivých kategorií zboží.
Pro Logio byl projekt rovněž přínosný. Byl totiž výzvou i pro nás. Košík.cz funguje v super-rychloobrátkovém businessu (zejména kvůli jednodenním trvanlivostem specifických kategorií), což přineslo v projektu řadu úskalí, se kterými jsme se museli vypořádat.
Pro mě osobně byla práce na projektu obohacující. Naučil jsem se spoustu věcí nejen v procesech, ale v řešení specifik právě v super-rychloobrátkovém businessu, se kterými jsme se museli popasovat. Lidé v Košíku jsou ti na správném místě, proto i spolupráce z tohoto lidského hlediska byla super.
Firmy nakupují od svých dodavatelů na sklad či sklady (zboží u obchodních firem a suroviny a obaly u výrobních firem). Výrobní firmy si musí navíc řídit výrobu a sklad doplňovat právě ze své výroby. Ze skladů jsou pak obsluhováni zákazníci. Logio pracuje v opačném směru. Nejdříve z historických prodejů spočítá prodeje budoucí (forecasty), na základě požadovaných dostupností výrobků a forecastů navrhne optimální výši skladových zásob. To je taková zásoba, která zohledňuje i neočekávané prodeje. S akceptací zadaných dodavatelských podmínek a kalendářů posléze navrhuje konkrétní nákupní a výrobní objednávky, které dle zadaných cílů a kritérií doplňují skladové zásoby.