
Provozovatel sítě 370 lékáren hledal způsoby, jak dále optimalizovat úroveň služeb v lékárnách. Stále existoval prostor pro zlepšení, pokud jde o dostupnost zboží v lékárnách.
Díky zvýšené dostupnosti zboží pro zákazníka vzrostly tržby o 5 %. A navíc je na skladě jen tolik zboží, kolik je potřeba.
Díky automatickým objednávkám v softwaru pro řízení a optimalizaci zásob ušetří každá lékárna 2 hodiny denně. Současně došlo k revizi rozvozových plánů tak, aby frekvence dodávek byla optimální. To mělo za výsledek zvýšení dostupnosti zboží, nárůst tržeb a naopak snížení logistických nákladů.
Jan Ficl
Projektový manažer
se specializací na řízení zásob
Dr. Max je jedním z hlavních retailových prodejců působících ve farmacii. Jaké má Logio v této oblasti zkušenosti?
V oblasti farmacie a distribuce léků máme bohaté zkušenosti a v minulosti jsme spolupracovali s firmami Viapharma, Greenswan, Alliance Healthcare, Sotio, Oncomed, Benu, Zentiva a dalšími. Spolupráce se společností Dr. Max byla pro nás další výzva. Dr. Max představuje s 370 pobočkami největší lékárenskou síť v ČR, jejíž tržní podíl v obratu činí 30 %. Hlavní očekávání zákazníka bylo zvýšit dostupnost zboží, automatizovat objednávkový systém a řídit zásoby centrálně v celé síti.
Zákazník je v každém retailu středobod vesmíru. Co konkrétně jemu to přineslo?
Bylo zcela běžné, že lékárníci dříve trávili objednáváním zboží 2 hodiny denně. Zohlednit při objednávání všechny faktory (sezónnost, počasí, novinky na trhu, trendy prodeje atd.) bylo velice náročné. Často se tudíž stávalo, že zboží nebylo na skladě a muselo se doobjednávat. Zákazník musel na zboží čekat anebo volil nákup u konkurence. Po implementaci našeho řešení se situace výrazně zjednodušila, automatické objednávky šetří čas a lékárníci se mohou věnovat péči o klienty. Automatizací objednávek ušetřila jedna lékárnice 40 hodin za měsíc.
O kolik se zvýšila dostupnost a tržby?
Vyšší přesnost forecastu prodeje zvýšila dostupnost zboží pro zákazníka v průměru o 4 % a tržby v průměru o 5 %. Zvýšení dostupnosti sice v některých případech provázelo zvýšení skladových zásob na prodejně, ale na druhou stranu vzrostla spokojenost klientů. Zásoby nyní více „poslouchají“ obchodní politiku.
A co se změnilo na skladech?
Díky našemu řešení pro řízení zásob se změnila struktura zásob ve prospěch zboží, které zákazníci skutečně požadují a sklad se vyčistil od ležáků.