
Společnost Donoci, provozující e-shop Svět svítidel, je významným hráčem vrámci B2C segmentu. Společnost roste,
a proto se rozhodli investovat a postavit nový expediční sklad. Na nás se obrátili, abychom jim pomohli nejen
s celkovou koncepcí, ale i s tím, jak efektivně a s přiměřenými náklady provoz skladu automatizovat.
45 tisíc kusů zboží budou schopni expedovat denně svým zákazníkům do celé Evropy.
Navržený expediční sklad jsme zasadili do stávajícího areálu a propojili jej s ostatními skladovacími objekty. Navrhli jsme vnitřní layout skladu, nadefinovali jsme vhodné logistické technologie a procesy jednotlivých pracovišť. Díky sofistikovaně navrženým dopravníkům se maximalizuje produktivita práce a automatizuje proces toku zboží od vychystání, přes kompletaci až po zabalení a expedici. Například potřebná doba zabalení jedné objednávky se tím zkrátí až o 70 % času.
Martin Dimitrov
Konzultant
Náš klient, společnost Donoci, provozuje známý e-shop Svět svítidel. Jaké jiné řešení bylo ve hře a proč si myslíš, že se firma pro výstavbu zcela nového expedičního skladu nakonec rozhodla?
Naše zadání zpočátku nebylo úplně jasné a rychle se vyvíjelo. Společnost zakoupila k již vlastněným budovám ve starém průmyslovém areálu sousední pozemek, který plánovala využít pro stavbu expediční haly. Pozemek se však nachází ve svahu mezi dvěma komunikacemi a pro svůj podlouhlý úzký tvar má celou řadu omezení. To vyžadovalo unikátní řešení, zcela odlišné od těch klasických ve standardní skladové hale v průmyslovém parku. Standardní hala na zelené louce byla jednou
z variant, o které jsme zpočátku také debatovali. Nakonec však zadáním zůstalo vymyslet, jak chytře využít stávající objekty
a pozemek.
Jaký byl největší oříšek projektu?
Poměrně náročné bylo vymyslet, jakým způsobem manipulovat materiál mezi 6 patry expedičního skladu, a současně do konceptu logisticky zapojit již existující patrové objekty. Věděli jsme, že využijeme systém dopravníků, ale zároveň jsme potřebovali udržet investice v rozumné míře. Výsledkem našeho návrhu je tak spirálový dopravník, který se v expedičním patře spojuje s dopravníky z ostatních budov, díky čemuž je možné vychystat zákaznickou objednávku odkudkoliv.
V čem byl projekt pro Tebe největším přínosem?
Oblast e-commerce a retailu je z mých nejoblíbenějších. Baví mě pomáhat e-shopům s maximálním urychlením vychystání objednávky a expedice, což je dnes už standardním požadavkem zákazníků. V tomto případě bylo unikátní, že jsme začínali naprosto s čistým rýsovacím prknem, takže možnosti byly prakticky neomezené. Pro mě osobně byl tento projekt velkou zkušeností, kterou jistě v budoucnu využiji.
Svět online prodeje zažívá díky koronavirové době obrovský boom. Jak vidíš jeho budoucnost a jak to ovlivní logistiku a skladování
v e-commerce?
Vše nasvědčuje tomu, že prodej přes internet se ještě ani zdaleka neblíží svým hranicím, takže firmy, které se nedokáží adaptovat, mohou mít v budoucnu problém obhájit svůj tržní podíl právě proti dravým e-shopům. Jako klíčové faktory úspěchu z pohledu logistiky vidím rychlost a bezchybnost expedice, ale také dobré zvládnutí zpětných toků zboží (vratky, reklamace), které jsou často tak nějak na druhé koleji a stojí velké peníze. V rámci tzv. e-shopifikace offline byznysů existuje velký potenciál optimalizovat současné skladové a expediční kapacity, aby byly schopny z jednoho skladu expedovat také na online zákazníky, bez nutnosti zásadních investic do nových objektů.