
Donoci, the company which operates the e-shop Svět svítidel (World of Lights), is an important player in the B2C segment. The company is growing, so it decided to invest and build a new expedition warehouse. Donoci came to us for help, not only with the layout of the new warehouse but also the concept behind it, and especially how to effectively automate warehouse operations and reduce costs at the same time.
Shipping 45,000 pieces a day to its customers all over Europe is the goal.
For the highest level of connection possible, we decided to locate the new warehouse in the same place as other storage buildings were. We proposed the internal layout of the warehouse, helped the company decide on the logistics technologies that best suited their needs, and reworked some processes at individual worksites. A sophisticated conveyor system helped the company maximize labor productivity and automate processes of material flow, from inbound arrivals to filling orders to packing and final delivery to customers. The time it takes to process an order was shortened by up to 70%!
Martin Dimitrov
Konzultant
Náš klient, společnost Donoci, provozuje známý e-shop Svět svítidel. Jaké jiné řešení bylo ve hře a proč si myslíš, že se firma pro výstavbu zcela nového expedičního skladu nakonec rozhodla?
Naše zadání zpočátku nebylo úplně jasné a rychle se vyvíjelo. Společnost zakoupila k již vlastněným budovám ve starém průmyslovém areálu sousední pozemek, který plánovala využít pro stavbu expediční haly. Pozemek se však nachází ve svahu mezi dvěma komunikacemi a pro svůj podlouhlý úzký tvar má celou řadu omezení. To vyžadovalo unikátní řešení, zcela odlišné od těch klasických ve standardní skladové hale v průmyslovém parku. Standardní hala na zelené louce byla jednou
z variant, o které jsme zpočátku také debatovali. Nakonec však zadáním zůstalo vymyslet, jak chytře využít stávající objekty
a pozemek.
Jaký byl největší oříšek projektu?
Poměrně náročné bylo vymyslet, jakým způsobem manipulovat materiál mezi 6 patry expedičního skladu, a současně do konceptu logisticky zapojit již existující patrové objekty. Věděli jsme, že využijeme systém dopravníků, ale zároveň jsme potřebovali udržet investice v rozumné míře. Výsledkem našeho návrhu je tak spirálový dopravník, který se v expedičním patře spojuje s dopravníky z ostatních budov, díky čemuž je možné vychystat zákaznickou objednávku odkudkoliv.
V čem byl projekt pro Tebe největším přínosem?
Oblast e-commerce a retailu je z mých nejoblíbenějších. Baví mě pomáhat e-shopům s maximálním urychlením vychystání objednávky a expedice, což je dnes už standardním požadavkem zákazníků. V tomto případě bylo unikátní, že jsme začínali naprosto s čistým rýsovacím prknem, takže možnosti byly prakticky neomezené. Pro mě osobně byl tento projekt velkou zkušeností, kterou jistě v budoucnu využiji.
Svět online prodeje zažívá díky koronavirové době obrovský boom. Jak vidíš jeho budoucnost a jak to ovlivní logistiku a skladování
v e-commerce?
Vše nasvědčuje tomu, že prodej přes internet se ještě ani zdaleka neblíží svým hranicím, takže firmy, které se nedokáží adaptovat, mohou mít v budoucnu problém obhájit svůj tržní podíl právě proti dravým e-shopům. Jako klíčové faktory úspěchu z pohledu logistiky vidím rychlost a bezchybnost expedice, ale také dobré zvládnutí zpětných toků zboží (vratky, reklamace), které jsou často tak nějak na druhé koleji a stojí velké peníze. V rámci tzv. e-shopifikace offline byznysů existuje velký potenciál optimalizovat současné skladové a expediční kapacity, aby byly schopny z jednoho skladu expedovat také na online zákazníky, bez nutnosti zásadních investic do nových objektů.