
Našeho zákazníka v oblasti automobilového průmyslu trápil nedostatek personálu a fyzická náročnost manipulace baterií určené pro montážní linku. Z tohoto důvodu se rozhodl pracoviště sekvence baterií robotizovat a Logio přizval jako svého dlouholetého partnera působícího v oblasti automatizace a robotizace.
Ekonomická návratnost tohoto projektu 3,5 roku.
Ve spolupráci se zákazníkem jsme nejprve vytvořili koncept a technické zadání. Poté jsme zastřešili výběrové řízení a realizaci projektu končící přejímkou zařízení do provozu. Výsledným řešením byl šestiosý robot s pojezdovou osou, který je vybaven kamerovým systémem. Díky němu dokáže nejen identifikovat a ověřit vychystání správného dílu na paletě, ale i odebrat jej v nestandardní poloze. Vstup a výstup pracoviště byl navržen tak, aby umožnil snadnou automatizaci navážení a odvážení palet z pracoviště. Díky tomuto řešení je zákazník nyní připraven na nasazení autonomních vozíků typu AGV.
Štěpán Svoboda
Senior konzultant
se specializací na Automotive
Jak dlouho trvá spolupráce se ŠA?
S firmou ŠKODA AUTO spolupracujeme od samého začátku Logia, tedy přes 15 let. Za tu dobu jsme se aktivně podíleli minimálně na 50 projektech zaměřených na logistické optimalizace a návrhy nových řešení. Posledním významným projektem, kterého jsme se zúčastnili, je zprovoznění nového automatického skladu menších dílů v Kvasinách. Přechod na automatický sklad AKL je jedním z největších logistických projektů v novodobé historii ŠKODA AUTO.
V čem byl tento projekt převratný?
Jedinečnost projektu spočívá ve stupni automatizace skladových operací. Sklad disponuje plně automatickým řešením od zaskladnění materiálu od dodavatele po výdej materiálu v sekvenci na montážní linku. Tam díly přicházejí “just in sequence”, tedy přesně v takovém pořadí, v jakém mají být doručeny a namontovány do vozidel. Realizované řešení obsahuje 12 regálových zakladačů a 4 robotická ramena a nabízí kapacitu 45 000 boxů na menší díly.
Jaké byly hlavní přínosy?
ŠKODA AUTO investovala do nového skladu více než 8 milionů eur a počítá s ročními nákladovými úsporami ve výši přes 1 milion eur. Návratnost je tedy velmi pěkná.
Jak dlouho se takový velký projekt připravuje a co Tě na projektu nejvíce bavilo?
Já osobně jsem na projektu pracoval asi 3 roky. Nejlepší pro mě na projektu bylo, že jsme tvořili něco nového, co ještě nikde nasazeno nebylo. Takže to rozhodně nebyla nuda a stereotyp.
Co bylo naopak nejnáročnější?
Velká komplexnost projektu. Bylo nutné perfektně naplánovat každou část technologie a nesměli jsme zapomenout žádný detail. Nejsložitější pak bylo vymyslet optimální návaznosti a komunikaci mezi jednotlivými skladovými operacemi.
S čím se mohu na firmu Logio obrátit, pokud také uvažuji o automatickém skladu?
Troufám si říci, že Logio disponuje rozsáhlým know-how v oblasti automatizace skladování, což je garancí úspěšného dokončení projektu v definovaném čase a kvalitě. Umíme pomoci s definicí základních parametrů automatického skladu (kapacita, průtok, stupeň automatizace, definice parametrů WMS), navrhneme vhodný typ použité techniky a nakreslíme layout technologie. Vytvoříme detailní technické zadání pro výběrové řízení dodavatele technologií a zpracujeme technické vyhodnocení nabídek. V rámci realizace pak poskytujeme i kompletní projektový management a technickou podporu až po náběh technologie. Tím získáváme výhodu nad konkurencí.