
Málo místa ve skladu? Optimalizujte!
Náš konzultant Martin Chalupa sepsal pro jedno z čísel magazínu Logistika komentář na téma optimalizace skladových prostor.
Ačkoliv je v tuto chvíli ještě nejisté, jakou intenzitu a trvání bude mít aktuálně probíhající 2. vlna pandemie v ČR, můžeme s určitostí říci, že dopady krize Covid-19 se zcela projeví i v roce následujícím. Je tedy potřeba věnovat maximální pozornost přípravě na další fázi cyklu “business continuity” a vytvořit si akční plán pro fázi “recovery”. S tím vám rádi pomůžeme a přinášíme vám užitečné rady, které můžete začít praktikovat teď hned.
Výše a struktura tržeb se změnila v mnoha kategoriích, ale stejně tak došlo i k nárůstu provozních nákladů. Společnost Gartner vydala upozornění (zdroj:”Post-COVID-19, Retailers Must Get FMCG Demand Right” 10/6/2020; Robert Hetu, Mike Griswold), že letošní historie prodeje je plná anomálií, takže je nebezpečné ji používat bez úpravy k řízení automatizovaných systémů. Pokud tedy využíváte systémy, které řídí vaše objednávky na základě předešlých prodejů, je důležité vaše data o tyto výkyvy “očistit”, aby byl forecast co možná nejpřesnější
„Pandemie Covid-19 narušila schopnost automatizovaných systémů vypočítat budoucí poptávku, určit správné ceny, optimalizovat budoucí propagační akce a spravovat změny kategorií a změny sortimentu.“
Abychom viděli i světlo na konci tunelu, je důležité připomenout, že firmy jsou obecně v tuto chvíli za celou dobu trvání pandemie asi nejvíce optimistické, co se týče dalšího ekonomického vývoje. Poslední velký výzkum nám rozkrývá, jaký je dosavadní rozsah změn pracovních postupů. Třetina dotázaných společností zrychlila digitalizaci svých dodavatelských řetězců, polovina zrychlila digitalizaci svých zákaznických kanálů a dvě třetiny urychlily zapojení umělé inteligence a automatizace do svých procesů. A to nejsou zdaleka všechny pozitivní změny, které krize do byznysu přinesla.
Pochopitelně musí manažeři tyto změny (a mnoho dalších) zpracovat a vyrovnat se s dlouhodobou agendou strategického plánování.
Vyvstává tedy velká otázka: Jaký je ten správný způsob uvažování o roce 2021 a dalších letech? Měly by společnosti zapomenout na vše, co dosud pro podnikání platilo, nebo je to příliš brzy?
Tím se tedy konečně dostáváme k těm základní DOPORUČENÍ, které jsme vám slíbili a které vám mohou pomoci se v této nejisté době zorientovat:
Protože zákazníci změnili své chování (nové produkty, značky, kanály a nové obchody), je potřeba analyzovat a aktualizovat segmentaci zákazníků, která odráží nové nákupní vzorce a preference.
Zavádění nových produktů bude pravděpodobně v nadcházejícím roce pomalejší, protože se výrobci zaměřují po změně nákupních preferencí na stabilizaci výroby. Obchodníci mohou tuto pauzu využít k provedení optimalizace sortimentu pomocí revidovaných segmentací zákazníků a produktů. Proveďte analýzu trhu, zda se vaší firmě neotevřely nějaké nové „marget gaps”.
Měříte aktuální Forecast Accuracy vašeho S&OP procesu? Pokud ano, s touto “chybou” pracovat ve všech dalších procesech S&OP – ať už jde o výrobu, zásoby, nákup, distribuci a organizaci skladů. Zárověň je potřeba rychle reagovat na bezprostředního vývoj trendů prodeje (fast adapt) s cílem objednávky upravit (zrušit, posunout, navýšit/snížit).
Díky změně v rozložení poptávky mezi jednotlivé prodejní kanály je potřeba efektivně nastavit a řídit dostupnost produktů napříč mezi nimi. V případě nízké zásoby nebo dlouhodobé nedostupnosti lze nabídnout zákazníkovi alternativní produkt z nabízeného portfolia, tzv. substituci. Nezapomeňte zaktualizovat ve vašich ERP systémech různé parametry, které jsou důležité pro výpočet objednávek, např. leadtime, periody dodavatelů či MOQ.
Během období korony ztratily promoční akce výsadní postavení ovlivňující nákupní chování zákazníka. Proveďte analýzu dat proběhlých promoakcí a zjistěte, zda lze tyto výstupy reflektovat na budoucí promoční akce. Zkuste se zaměřit na jednotlivé mikrosegmenty spotřebitelů. Hlídejte dostupnost u klíčových položek, která může být negativně ovlivněna nedostupností surovin pro dodavatele či rozpojením SC díky opatřením. Spolupracujte a sdílejte aktuální data s dodavateli, abyste dosáhli co nejlepších výsledků a spokojenosti zákazníků.
Zaujalo vás v článku něco, co byste s námi chtěli sdílet? Máte na nás nějaký dotaz?
Náš konzultant Martin Chalupa sepsal pro jedno z čísel magazínu Logistika komentář na téma optimalizace skladových prostor.
Logio se přidává k česko-německé investiční skupině ABRA Holding, která se zaměřuje na investice v oblasti technologií a spojování špičkových softwarových firem ve střední Evropě..
Bylo nebylo jedno Logio. Vzniklo v roce 2004 a co by to bylo za firmu, kdyby neměla jasně definované hodnoty. Nazvali jsme je UŽovky. Co to je a kde se vzaly? Čtěte dále!
Náš marketingový ředitel Radim Jung byl nedávno hostem našeho podcastu, kde mluvil o protínání marketingu a logistiky. Toto téma nedávno rozvedl v komentáři pro časopis Marketing & Media, který citujeme v plné šíři v blogu.