
Málo místa ve skladu? Optimalizujte!
Náš konzultant Martin Chalupa sepsal pro jedno z čísel magazínu Logistika komentář na téma optimalizace skladových prostor.
Vybavíte si, kolik máte doma léků? A kolik z toho jsou léky otevřené nebo dokonce prošlé? Určitě najdete alespoň nějaké, protože podle průzkumů má průměrný Čech doma přibližně 12 kusů léčiv a utratí za ně během roku zhruba 2 600 Kč.
Před pár týdny proběhla tiskem informace o průzkumu Státního ústavu pro kontrolu léčiv (SÚKL), ze kterého vyplývá, že se v České republice stále více s léčivy plýtvá. Zpátky do lékáren byla v průběhu roku 2018 vrácena farmaka za 3,3 mld Kč, to je čtyřikrát více než před deseti lety. Zdaleka se ale nejedná o všechny neupotřebené léčivé přípravky. Nesprávným způsobem (tedy např. vyhozeny do popelnice nebo do záchodu) jsou „likvidovány“ léky za dalších 1,3 mld Kč.
My v Logio nemáme plýtvání rádi. Naopak – bojujeme proti němu. Stejně jako u plýtvání s potravinami můžeme i u léků najít podobný trend – k plýtvání nedochází pochopitelně pouze v domácnostech, ale co je možná ještě důležitější – i u samotných prodejců. U nich se objem „vratek“ dlouhodobě pohybuje kolem 20 %.
Samozřejmě s tímto fenoménem trošku zahýbala letošní pandemie, ale samotní prodejci se shodují, že byť došlo k prvotnímu nárůstu tržeb v některých kategoriích, celoroční plán možná ani tak nenaplní.
„Lidé se předzásobili, ale ne všechny léky ve skutečnosti nakonec potřebovali. Navíc šlo jen o relativně malý segment celé naší nabídky. Na druhou stranu lékárny zasáhlo omezení provozu či uzavření ordinací, začal klesat počet receptů. Receptové léky přitom v našich tržbách stále tvoří 60 procent, na trhu obecně je to kolem 80 až 85 procent. Během nouzového stavu došlo k uzavření silných lokací kde máme lékárny, jako jsou obchodní centra,“ říká ředitel největší tuzemské sítě lékáren Dr.Max Daniel Horák.
Jak tedy vybalancovat zásoby tak, aby v lékárně zákazníci našli to, pro co přišli, ale zároveň na konci roku nelikvidovat zboží v řádech milionů či miliard? Je potřeba znát předpověď budoucích prodejů a tím zajistit ideální hladinu zboží na skladě. Nám se podařilo toto podchytit v již samotném výrobním procesu, a to ve společnosti Oncomed. Zásoby je potřeba řídit i na prodejně, na to jsme se pro změnu zaměřili u našeho klienta Dr. Max. V obou případech vstupuje do hry pokročilá matematika, která dokáže nejenom na základě předchozích prodejů vypočítat ty budoucí, ale dokáže predikovat i takové zvraty v poptávce, jako byla například zmíněná pandemie. A to je účinný boj proti plýtvání nejen s léky, potravinami ale vlastně vším. Pojďte s námi s tímto nešvarem zatočit.
Náš konzultant Martin Chalupa sepsal pro jedno z čísel magazínu Logistika komentář na téma optimalizace skladových prostor.
Logio se přidává k česko-německé investiční skupině ABRA Holding, která se zaměřuje na investice v oblasti technologií a spojování špičkových softwarových firem ve střední Evropě..
Bylo nebylo jedno Logio. Vzniklo v roce 2004 a co by to bylo za firmu, kdyby neměla jasně definované hodnoty. Nazvali jsme je UŽovky. Co to je a kde se vzaly? Čtěte dále!
Náš marketingový ředitel Radim Jung byl nedávno hostem našeho podcastu, kde mluvil o protínání marketingu a logistiky. Toto téma nedávno rozvedl v komentáři pro časopis Marketing & Media, který citujeme v plné šíři v blogu.