
Společnost Elektrowin se zabývá zpětným odběrem a zajištěním zpracování elektroodpadu. Přepravu poptává na základě sjednaných sazeb za svezenou tunu elektromateriálu. Protože se sazby rok od roku navyšují, oslovili nás, abychom provedli analýzu skutečných nákladů smluvních dopravců v závislosti na realizovaných svozech a ujetých kilometrech. Zároveň jsme měli potvrdit reálný vliv rozšíření zpoplatnění úseků dálnic na celkových nákladech dopravců.
Bylo zjištěno, že meziroční nárůst mýtného na celkových dopravních nákladech, je pouze 0,6 %.
Na základě historických dat jsme zpracovali simulační distribuční model, který nám umožnil stanovit očekávané náklady jednotlivých dopravců. Díky tomu máme možnost analyzovat detailně všechny složky nákladů, jako je například poplatek za mýto. Výsledný report dává klientovi podklady pro cenové jednání s dopravci a vzájemné srovnání dopravců mezi sebou. Součástí simulací byly i scénáře výjimečných uzavírek cílových zpracovatelů elektroodpadu.
Jaká byla Vaše hlavní motivace využít naše služby?
Před pár lety jsme s vaší společností spolupracovali na výběru nových dopravců pro vytipované regiony. Takže jsme se po čase vrátili, abychom vyhodnotili efektivitu vybraných dopravců a získali podrobnější informace o skladbě, četnosti a výhodnosti jednotlivých přeprav, a především jejich nákladovosti s dopadem do nastavené ceny.
Jaké informace jsou pro Vás při vyjednání s dopravci nejcennější a v čem vidíte, Vy osobně, největší business přínos pro Vaši společnost?
Nejsme tradiční firma ve smyslu distribuce zboží, zabýváme se naopak svozem spotřebičů z hodně různorodých sběrných míst, kde panuje mnoho neznámých. Navíc odměňujeme dopravce podle hmotnosti a ne podle ujetých kilometrů. Hlídání efektivity dopravy s ohledem na srovnatelné údaje běžně dostupné na trhu, jako je cena na km podle velikosti auta, je pro nás tedy docela obtížná. Zpracování našich dat způsobem, který toto srovnání umožňuje, je pro nás naprostý základ. Také jsme museli reagovat na požadavky dopravců na zvýšené náklady za mýto za přepravu po nově zavedených zpoplatněných trasách v jednotlivých regionech. Znát tedy podíl nově zavedeného mýtného na nákladech přepravy je pro vyjednávání velmi užitečné. Za největší přínos však považuji znalost trasování a podložené vyčíslení nákladů. A to nejen pro jednání s dopravci, ale také pro vyhodnocení úspor CO2, které činnost naší společnosti přináší oproti výrobě surovin z primárních zdrojů.
Příklady reportů využívající data z Distribution Wizardu
Jak se Vám s naší společností spolupracovalo a využili byste našich služeb i v budoucnu?
Opět jsme se přesvědčili o vysoké profesionalitě a pečlivosti, což byl samozřejmě hlavní důvod, proč jsme si ke spolupráci vaši firmu podruhé vybrali.
Martin Plajner
Projektový manažer
LOGIO
Distribuci vnímáme v Logio jako klíčovou oblast logistiky. V čem jsou projekty zabývající se distribučními strategiemi specifické?
Jedná se o velké projekty, které určují celkové směřování a strategii firmy na několik následujících let. Jako takové musí být intenzivně zapojen management a spolupodílet se na průběhu projektu. Na druhou stranu výstupy, které dodáváme jsou zásadní pro chod celé firmy.
V Logio máme vlastní software Distribution Wizard. Čím je unikátní a pro jaké účely se nejvíce používá?
Nástrojem Distribution Wizard používáme při tvorbě distribuční strategie. Jeho unikátnost a největší síla spočívá v tom, že nám umožňuje velmi přesně simulovat velké množství různých scénářů. Můžeme tak spočítat a porovnat varianty distribuční sítě při různých nastaveních a změnách. Ty se pak mezi sebou srovnávají, analyzují a vybírá se ta nejlepší pro našeho klienta.
Práce v DW probíhá obvykle v následujících krocích. Nejprve dojde ke zpracování veškerých dat. Poté probíhá příprava scénářů, která je za účasti top managementu, jež určuje strategii společnosti a očekávání trhu. Předposledním krokem je samotná simulace scénářů, kde vznikají výstupy jak grafické, tak datové. Abychom si byli jisti, že software počítá dobře, anebo není chyba ve vstupních datech, s klientem odladíme model na nulovém scénáři. Ten popisuje stávající stav (“as is”), u kterého známe reálné náklady a můžeme je zkontrolovat. Ve finále nám už pak nic nebrání k porovnání všech scénářů, které se analyzují z hlediska výkonnosti, nákladů a rizik. Ve výstupech jsme schopni vidět nejen velká čísla ve formě manažerských dashboardů, ale i detaily distribuční sítě jako jsou konkrétní trasy, závozová okna a jednotlivé nakládky a vykládky. Stejně tak jsme schopni simulovat i distribuční strategie, které mohou zahrnovat dopravní stavby dokončené v budoucnu. To je další z unikátních aspektů celého řešení DW.
Trasování vozidel v Distribution Wizardu